website_Tekstballon_pers MF_web_finaal

Minderhedenforum uit kritiek op nieuwe beleidsdefinitie mensen met migratieachtergrond

Brussel 8 december 2014 -  Net zoals het regeerakkoord definieert de beleidsnota Bestuurszaken mensen met een migratieachtergrond veel te ruim.  Die te ruime definitie maakt het nieuw streefcijfer van 10 procent een maat voor niets. Met die nieuwe norm weerspiegelt het Vlaams ambtenarenapparaat de interculturele samenleving niet. Bovendien is er geen nulmeting bekend volgens de nieuwe definitie. ‘De Vlaamse Regering holt het principe en beleid van evenredige arbeidsdeelname helemaal uit.  Ook in crisistijden moet het beleid gefocust blijven op de meest kwetsbare groepen’, aldus Van Bellingen.  De beleidsnota wordt morgen in parlement besproken.

De nieuwe definitie uit het regeerakkoord rekent iedereen met een niet-Belgische origine mee als persoon met een migratieachtergrond. Een groot deel van deze categorie wordt gevormd door mensen uit een West- of Noord-Europees land met een goede economische positie. Die groep is dus absoluut niet relevant voor een evenredige arbeidsdeelname beleid (EAD).

‘Wie een ouder heeft die van Breda naar Antwerpen verhuisde, of van Rijsel naar Kortrijk, telt voortaan ook mee, stelt het Minderhedenforum, ‘Je kan dat bezwaarlijk een migratieafkomst noemen. Tegen dit licht gezien zal de regering snel haar target van 10 procent halen. De vraag blijft dan: wat is het effect ervan voor de mensen die ooit echt (moesten) migreren en nog altijd geen aansluiting vinden op onze arbeidsmarkt?,’ aldus Wouter Van Bellingen, Minderhedenforum-directeur.  

Nulmeting

Daarnaast weet niemand hoeveel mensen met niet-Belgische origine vandaag eigenlijk al aan de slag zijn in de Vlaamse ambtenarij. ‘Goed bestuur betekent dat je eerst een nulmeting uitvoert, voor je een nieuwe doelstelling stelt’, zegt Wouter Van Bellingen.

Vandaag trekken ook de SERV aan de alarmbel.  Ze vrezen dat de nieuwe definitie het nieuwe streefcijfer irrelevant maakt voor het beleid. En ze vragen om het streefcijfer opnieuw te koppelen aan de eigen VESOC-definitie. De sociale partners en regering sloten in 2002 een VESOC-akkoord over de definitie van ‘allochtoon’. Sindsdien definieerde de Vlaamse overheid mensen met een migratieachtergrond aan de hand van een origine van buiten de EU 15. Hiertoe behoren de mensen die het vandaag echt moeilijk hebben om een job te vinden. Van die groep telden we in 2012 een aandeel van 10,7 procent in Vlaanderen. ‘De 10 procent  die de minister nu stelt, is wel een eerbare doelstelling voor 2020 àls de minister die definitie verder gebruikt,’ klinkt het.

Onder de maat

Als de minister de 10 procent koppelt aan de bijzonder ruime definitie dan wordt het beleid evenredige arbeidsdeelname een holle frase. In 2012 telde de bevolking al 17,5% inwoners van niet-Belgische origine.  ‘Als Homans een nieuwe definitie wil invoeren, dan blijft ze met haar streefcijfer van 10% dus serieus onder de maat’, stelt Wouter Van Bellingen.

EAD op zijn retour

‘Een doelgroepenbeleid met zo een brede afbakening dat bijna elke ambtenaar eronder valt, is een lege doos.’ Even verontrustend is dat de beleidsnota werk  met geen woord rept over het evenredige arbeidsdeelname-beleid.  Dat blijkt helemaal op zijn retour. 

‘Een kleurenblind arbeidsbeleid zonder doelgroepgerichte tewerkstellingsmaatregelen voor onze achterban, streefcijfers voor ambtenaren waarmee geknoeid wordt: als we de plannen voor mensen met een migratieachtergrond van de nieuwe Vlaamse regering naast elkaar leggen, krijgen ze nu een onvoldoende.’  

Print deze pagina
Terug naar het overzicht